Gingivitis

Ziet uw tandvlees er een beetje vurig-rood uit of gaat het bloeden bij het poetsen of flossen? Dan is het ontstoken, ook wel gingivitis genaamd. De ontsteking kan ontstaan door een tijdje niet goed poetsen, geen goede reiniging tussen de tanden of omdat er tandsteen zit. Maak in dit geval een afspraak om uw tandvlees te laten screenen en gebit te laten reinigen. Gingivitis is een omkeerbaar proces. Met de juiste instructie en begeleiding kunt u in een mum van tijd weer een stralend, gezond gebit hebben.

Parodontitis

Wanneer een ontsteking aan het tandvlees overgaat naar het kaakbot spreken we over parodontitis. Het is sluipend en in de meeste gevallen een pijnloos proces. Symptomen van parodontitis zijn teruggetrokken tandvlees, losstaande tanden, slechte adem en bloedend tandvlees. Met de juiste begeleiding en behandeling kunt u dit probleem verhelpen. Komen deze symptomen u bekend voor, vraag dan uw tandarts of mondhygiënist om tandvleesscreening. Zij kunnen u meer informatie verschaffen omtrent de behandeling.

Zwangerschapsgingivitis

Door hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap kunnen veel (maar niet alle) zwangere vrouwen tandvlees problemen krijgen. Dit komt als gevolg van veranderde afweer, verandering in de samenstelling van bacteriën en toename van het bloedvolume.

Zwangerschapsgingivitis is omkeerbaar en leidt over het algemeen niet tot parodontitis. Reeds bestaande parodontitis kan wel verergeren! Uit de literatuur is al wel bekend dat parodontitis het succes op IVF kan verlagen. Daarnaast is het ook bekend dat parodontitis de kans op vroeggeboorte vergroot en de kans dat uw ongeboren kind een laag geboortegewicht heeft wordt ook vergroot. Ten slotte is de kans op zwangerschapsvergiftiging en hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap vergroot.

Het advies is wel om tijdens uw zwangerschap minimaal 1 tot 2 maal een bezoek te brengen naar de mondhygiënist. Zij kan u hierin adviseren en de juiste hulpmiddelen aanreiken om zwangerschapsgingivitis en overige tandvleesproblemen te verhelpen.